Veelgestelde vragen

Onderstaand treft u een overzicht van veelgestelde vragen aan. Dit is slechts een overzicht. Onder de verschillende kopjes op onze website vindt u uitgebreidere informatie.
Daarnaast kunt u natuurlijk contact met ons opnemen.

 

  • Is er een wachtlijst voor de huurappartementen?
    Op onze website kunt u de wachtlijsten vinden met bijbehorende informatie. 

  • Kan ik mij inschrijven voor een huurappartement ?
    Om u op de wachtlijst te plaatsen van een van de locaties, betaalt u eenmalig € 50,00 inschrijfgeld. Hier is een kalenderjaar lidmaatschap (à € 17,50) van Zorggroep Drenthe bij inbegrepen. Bent u al lid van Zorggroep Drenthe, dan betaalt u eenmalig € 35,00 inschrijfgeld.

  • Hoe groot zijn de appartementen?
    De locaties van Zorggroep Drenthe beschikken over appartementen die variëren in grootte van 30 m² tot 75 m². Daarnaast variëren deze qua faciliteiten. Alle appartementen (ook die van de verpleeghuiszorg) beschikken over een eigen keukenblok, inclusief koelkast en eigen badkamer.  

  • Wat zijn de huurprijzen van de appartementen?
    De huurprijzen van onze appartementen zijn afhankelijk van de locatie, de ligging en de grootte van het appartement. Een overzicht van de verschillende huurprijzen kunt u opvragen bij de afdeling cliëntadvisering T. (0592) – 33 12 32 of stel uw vraag via ons contactformulier.

  • Kom ik in aanmerking voor huurtoeslag?
    Huurtoeslag is afhankelijk van inkomen. Of u in aanmerking komt voor huurtoeslag kunt u het beste controleren op de website mijntoeslagen.nl
  • Wat zijn de servicekosten en wat valt er onder?
    De servicekosten verschillen per locatie. De servicekosten bestaan o.a. uit energie- en verwarmingskosten van algemene ruimten, ramen wassen, alarmering, glasfonds en ontstoppingsfonds.

  • Hoe zit het met (gemeentelijke) belastingen?
    De gemeentelijke en andere belastingen worden door u zelf bekostigd.

  • Als ik een appartement huur, kan ik dan blijven wonen bij Zorggroep Drenthe als ik zorg nodig heb?
    Wanneer er een zorgvraag ontstaat kunt u gewoon bij ons blijven wonen. Voorwaarde is wel dat u zorg afneemt van Zorggroep Drenthe.

  • Kan ik blijven wonen in mijn appartement van Zorggroep Drenthe als mijn partner overlijdt of elders wordt opgenomen?
    Wanneer u een appartement huurt van Zorggroep Drenthe dan kunt u blijven wonen, ook als uw partner overlijdt of elders wordt opgenomen.

  • Kan ik mijn huidige huishoudelijke hulp behouden?
    Wanneer u komt wonen in een appartement van Zorggroep Drenthe dan gaan wij er vanuit dat u de zorg afneemt van Zorggroep Drenthe. Dit staat tevens in de huurovereenkomst vermeld.

  • Welke verzekeringen moet ik afsluiten?
    Zorggroep Drenthe heeft voor de bewoners een collectieve verzekering afgesloten voor de WA- en inboedelverzekering, u betaalt hiervoor een kleine eigen bijdrage.
    Wilt u uw eigen verzekeringen aanhouden, dan kunt u dit kenbaar maken bij het intakegesprek.
    Uw zorgverzekering moet u zelf regelen.

  • Welke zorg kan ik ontvangen en wat zijn de kosten hiervan?
    Vanaf 01-01-2015 wordt de thuiszorg vanuit de basis ziektekostenverzekering betaald. Onze wijkverpleegkundige zal de indicatie vaststellen. De zorg kan binnen 24 uur worden ingezet. Woont u in een van onze locaties, dan krijgt u thuiszorg van Zorggroep Drenthe.
    Wij kunnen u verschillende vormen van zorg bieden; van huishoudelijke zorg tot verpleeghuiszorg (BOPZ).

  • Heb ik een indicatie nodig voor het ontvangen van zorg?
    Voor het ontvangen van zorg heeft u een indicatie nodig. Een indicatie voor huishoudelijke zorg kunt u aanvragen bij de gemeente. Voor thuiszorg (persoonlijke verzorging en verpleging) wordt de indicatie gesteld door een wijkverpleegkundige. En voor de aanvraag van verzorgingshuis of verpleeghuiszorg vraagt u een indicatie aan bij het CIZ.
    Twijfelt u of u wel of geen indicatie van het CIZ heeft dan kunt u dit navragen bij de afdeling cliëntadvisering T. (0592) – 33 12 32 of stel uw vraag via ons contactformulier.
  • Is er een aansluiting voor CAI?
    Een aansluiting voor CAI is in ieder appartement aanwezig. U kunt gebruik maken van een gezamenlijk aanbod betreffende een provider.

  • Is er een aansluiting voor internet?
    Een aansluiting voor internet is in ieder appartement aanwezig.
    U kunt hiervoor een abonnement afsluiten bij een eigen provider. Het internet waarin wij voorzien bestaat uit een gastennetwerk.

  • Is er een oplaadpunt voor mijn elektrische fiets of scootmobiel?
    Op iedere locatie zijn diverse oplaadpunten aanwezig voor uw elektrische fiets en/of scootmobiel. Verschillende locaties hebben een aparte scootmobielruimte, waar u uw scootmobiel parkeert en kunt opladen.

  • Hoe gaat Zorggroep Drenthe om met persoonlijke gegevens?
    Wij zorgen ervoor dat uw gegevens veilig worden opgeborgen. Medewerkers hebben alleen toegang tot gegevens die zij nodig hebben om hun taak goed te kunnen uitvoeren. Bovendien zijn alle medewerkers gebonden aan een overeenkomst tot geheimhouding. De bewaartermijn voor zorggegevens is vijftien jaar na vertrek of overlijden.

  • Waar kan ik een klacht melden?
    De medewerkers van Zorggroep Drenthe doen hun werk zo goed mogelijk, maar het kan toch gebeuren dat u iets meemaakt in de zorgverlening waar u een klacht over wilt indienen.
    Zorggroep Drenthe heeft een klachtenreglement.
    Klagen bij de bron: Gaat het om een klacht over een medewerker, dan kunt u dit met hem of haar bespreken. Samen kunt u bekijken hoe de onvrede is ontstaan en kan worden weggenomen.

    Klachtenfunctionaris: Als u vindt dat uw vraag of klacht niet goed is afgehandeld, dan kunt u de klacht schriftelijk bij de onafhankelijke klachtenfunctionaris van Zorgbelang Drenthe neerleggen. De procedure staat beschreven in de klachtenregeling van op de website van Zorggroep Drenthe: www.zorggroepdrenthe.nl/klachtenregeling.